قطره باران

موضوعات و مقالات روانشناسی

قطره باران

موضوعات و مقالات روانشناسی

ده دلیل در نفی کتک زدن

متخصصان همیشه کتک زدن را عمل اشتباهی می دانند اگر چه ممکن است به نظر شما کاملاً به جا و منطقی باشد . روانشناسان معتقدند که صدمه های روحی ناشی از کتک خوردن در تمام زندگی انسان همراه اوست . معمولاً از نظر والدین آخرین روش تنبه کتک زدن است ولی هر زمانی که این عمل اتفاق بیفتد به دلایل زیر از نظر روانشناسان راه کاملاً اشتباهی است .

1-    والدین باید بدانند کودکی که کتک می خورد در بزرگسالی تبدیل به فردی کتک زن می شود چون تجربه خشونت در کودکی با خشونت در بزرگسالی ارتباطی مستقیم دارد . طبق آمار های موجود بیشتر جنایتکاران کسانی هستند که در دوران کودکی خشونت دیده اند و کتک خورده اند .

2-    کتک زدن ظاهراً باعث عقب نشینی کودک می شود . ولی او نتیجه می گیرد هر کسی که قویتر است باید ضعیفتر را آزار بدهد . بنابراین از کودکی شروع به آزار همبازی های ضعیفترش می کند و وقتی که بزرگتر شود دیگر احساس ترحم به اشخاص ضعیفتر را ندارد.

3-    کودکان بیشتر رفتار ها را از والدین خود می آموزند . در حقیقت والدین به فرزند خود برای حل مشکلات الگو می دهند و اگر والدین بغیر از اعمال خشونت از راه دیگری استفاده نکنند چطور ممکن است فرزند آنها روش دیگری بیاموزد .

4-    در مذاهب مختلف هم توصیه می شود که فرزندانتان را دوست بدارید و آنها را کتک نزنید ، چون کودکان به خدا نزدیکترند.

5-    کتک زدن تاثیر مخربی بر ارتباط والدین و فرزند دارد . والدین باید بر این امر واقف باشند که فرزندشان نمی تواند هرگز کسی را دوست داشته باشد که او را آگاهانه می آزارد. ممکن است به نظر برسد که بعد از تنبه فرزندشان خیلی مودب و آرام شده است ، اما این فقط ظاهری است و کودک سعی می کند به آن تظاهر کند .

6-    اگر کودک اجازه نداشته باشد خشونت خود را نشان بدهد و آن را در خودش جمع کند طی سالیان این خشونت روزی والدین را ناگهان تکان خواهد داد. خلاصه هر وقت والدین تصمیم گرفتند فرزندشان را با کتک زدن تنبه کنند باید حساب کنند که به چه قیمی زندگی خود و فرزندشان را خراب می کنند.

7-    کتک زدن ، دوران کودکی را از بچه می گیرد و شادی کودکانه را نابود می کند . کتک زدن در دوران بلوغ صدمات بسیار عمیقی به بار می آورد که گاهی به صورت اشکالاتی در روابط جنسی او در بزرگسالی ظاهر می شود .

8-    طبق آمار به دست آمده کتک زدن بچه ها منجر به آسیبهای جسمی شدیدی می شود ، مثلاً مبتلا شدن به صرع ،صدمه خوردن به ستون فقرات، استفراغ خون، صدمات عصبی و فلج شدن. در بعضی موارد آمار نشان می دهد کتک زدن باعث مرگ کودک شده است . کمر درد بعضی از بزرگسالان بر اثر کتک خوردن در زمان کودکی است .

9-     اکثر کودکانی که کتک می خورند به نیاز های اولیه خودشان مثل غذا خوردن ، خوابیدن، ورزش کردن ، تنفس در هوای تازه بی توجه هستند. آنها مایل به بالا بردن سطح فکرشان نیستند وکنجکاوی نشان نمی دهند. تمام عکس العملهای آنها ناشی از بی توجهی و کمبود محبت والدین به کودک است .

10-                       خشونت به کودک می آموزد که مشکلات خود را در بزرگسالی فقط با خشونت حل کند ، زیرا کتک زدن شانس یادگیری صحیح مبارزه با مشکلات را از کودک می گیرد .  

یکی از تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که بهره هوشی کودکان بین ۲ تا ۵ ساله ای که کتک نخورده اند چهار سال بعد حدود ۵/۵ درجه بالاتر از کودکان هم سنی است  که کتک خورده اند .

در بسیاری از کشور ها کتک زدن کوداکن جرم محسوب می شود و والدینی که فرزندشان را کتک بزنند از نظر قانونی مجرم محسوب می شوند . 

منابع :          http://www.stangl.eu/psychologie/artikel/eltern-kind-schlagen.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد