قطره باران

موضوعات و مقالات روانشناسی

قطره باران

موضوعات و مقالات روانشناسی

۱۲ نکته برای فکر کردن مانند افراد موفق

استیو جابز، لری پیچ، بیل گیتس و… همه اینها افراد موفق و هوشمند در دنیای فناوری به حساب می آیند. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که این افراد چگونه فکر کرده اند و چطور توانسته اند به موفقیت شان برسند؟

شاید شما هم جزو کسانی باشید که علاقمند هستند پا به درون این دنیای بزرگ برای رقابت و پیشرفت بگذارید. اگر چنین است بد نیست با ۱۲ فرمول مهم برای پیشرفت در این مسیر آشنا شوید.

ادامه مطلب ...

ده حقیقت درباره حافظه

http://img.tebyan.net/big/1386/07/662231589572131245206114241882302421408880.jpg


۱- هیپوکامپ نقش عمده‌ای در حافظه دارد
هیپوکامپ منطقه‌ای در مغز است که در تثبیت اطلاعات (از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت) نقش دارد.

هیپوکامپ بخشی از سیستم لیمبیک می‌باشد. این سیستمی است که با احساسات و خاطرات در ارتباط است.

هیپوکامپ در سازماندهی و ذخیره سازی اطلاعات نقش دارد.

هیپوکامپ در هر دو طرف مغز یافت می‌شود. اگر یکی از هیپوکامپ ها دچار تخریب شود، تا زمانی که هیپوکامپ طرف دیگر سالم است، عملکرد حافظه باقی خواهد ماند.

آسیب به هر دو طرف هیپوکامپ، موجب فراموشی می‌شود.

عملکرد هیپوکامپ، با افزایش سن کاهش می‌یابد.

غالبا فردی که به سن ۸۰ سالگی برسد، ۲۰ درصد از اتصالات عصبی در هیپوکامپ را از دست می‌دهد. اما همه افراد ۸۰ سال به بالا دچار چنین اختلالی نمی‌شوند.

ادامه مطلب ...

استراتژی‌ها و نکاتی برای سلامت فکری

 

افرادیکه سلامت احساسی دارند، کنترل احساسات و رفتارهایشان را در دست دارند. آنها می‌توانند با مشکلات اجتناب‌ناپذیر زندگی کنار آمده، روابطی مستحکم برقرار کنند و زندگی‌هایی پرحاصل و موفق داشته باشند. وقتی اتفاقات بد روی می‌دهد، آنها می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند و از پس آن برآیند.

متاسفانه افراد زیادی به سلامت فکری و احساسی خود توجه نمی‌کنند—فقط زمانی یاد آن می‌افتند که دچار مشکل می‌شوند. اما به همان اندازه که حفظ سلامت جسمی نیازمند تلاش است، درمورد سلامت فکری و احساسی نیز همینطور است. هرچه زمان و انرژی بیشتری برای سلامت احساسیتان صرف کنید، قوی‌تر خواهد شد. خوشبختانه کارهای زیادی هست که برای تقویت سلامت فکری، ایجاد قابلیت انعطاف، و لذت بردن بیشتر از زندگی می‌توانید انجام دهید.

 

ادامه مطلب ...

درسهای بزرگی که میتوان از مورچه ها آموخت

http://upload.iranvij.ir/images_shahrivar/13163808451.jpg 

همه ما سعی می‌کنیم که از افراد بزرگ درس زندگی بگیریم و دوست داریم رمز و راز موفقیت آنها را بدانیم. اما فراموش می‌کنیم که گاهی بزرگترین درس‌های زندگی از کوچکترین موجودات کنار ما گرفته می‌شوند.

مثلاً مورچه‌ها را در نظر بگیرید. آیا باور می‌کنید که این موجودات کوچک می‌توانند به ما یاد بدهند که چطور باید زندگی بهتری داشته باشیم؟

از رفتار مورچه‌ها می‌توانیم چهار درس مهم بگیریم که به ما برای داشتن زندگی بهتر کمک می‌کنند.

ادامه مطلب ...